Selasa, 12 Juni 2012

oiii urang belitong, duit sikit nak mukak usahe, sinek kawan u ajark!

sebelum e aku nak muintak maaf misal ade sala dalam blog aku ini coz aku lum isak nyube jwak, tapi gak nak meri ide nok la lamak tesimpan de utak aku ne ke mikak". usahe nok aku sarankan de sinek ukan usahe nok gede ape agik kan muat mikak kaya, tapi sekedar untuk ngisik waktu luang ajak la. sebenar e c beberape la isak aku cube tapi coz kurang modal kan waktu kurang jwak jadi ade nok gagal dan ade nok e agix dalam proses.
ok ini yang lum mayan mudah kawan

1. beternak ikande kolam terpal
de sinek ikan nok aku saran kan ikan bawal kan lele dumbo coz ikan ini dak gilak manga makan e
untuk muat kolam dana e dak gede cukup pakai terpal 3x4 harge e Rp.50.000 sarat e harus dekat kan sumber aik/aik dari perigi, care muat e, kubang tana  sekitar 20cm lebar 2m panjang 3m tana e de buat pematang untuk tepi kolam buat agak miring, kaluk ade nok nak nyube n dak pandai, mintak tulong kat aku jak kuang atau kawan kite mudong tak sudi salah satu pengusahe bibit ikan de kampong badau
untuk bibit bawal harge sikuk e Rp.1000 tapi kaluk meli banyak dapat potongan harge sekitar Rp.500/Rp.600 sikuk e
mun endak meli bibit lele dumbu ade kawan kite yang jual ......................harge e Rp.500 sikuk e
untuk pemakan dapat deberik kan pelet sampai umur sebulan, uda itu kwang de ganti kan daun menggale nasik sisak makanan, menggale dll
ini rincian biaye e

kolam/terpal ukuran 3x4 Rp.50.000 mwat kolam sendirik, aku la isak muat, 2 jam uda
bibit Rp.500x200=Rp.100.000
pemakan pelet Rp.7.000x5kg=Rp35.000 dengan catatan de berik pakan tambahan nok aku sebut tek lain e
total biaye e Rp.235.000
untuk budidaya ikan ne minimal 5 bulan dengan peritongan sbb
70% x 200 x 2 ons/ekor x Rp20.000=Rp.560.000
o ye sikok agik melihare iakn ne susa ye, bibit ikan muda mati e
kaluk nak mintak ajark naman ikan ne aku c dapat ngajark sikit"
silahkan dicoba

Tidak ada komentar:

Posting Komentar