Rabu, 25 Januari 2012

sebelum start, tentukan finish










  • blog ini aku buat idang kawan aku nok la kan ujian. de sinek aku nak nyebut kat kawan" yang nak kuliah atau kawan" de smp yg agik bingung nak nyambong de SMK ape SMA. tape de sinek aku nak ngebahas tentang kawan" yang nak kulia.
    -nok pertame ape yang kan de tuju selepas kulia kelak, ape jadi PNS, pegawai atau yang paling sempurne WIRA USAHA. untuk kawan" yang finish e de PNS kayak e usa gilak jao kulia e mungkin dak usa kulia jao",coz de belitong ne UNIVERSITAS e la lum mayan memadaex la. ape agik kaluk kulia de belitong kan dak ngabiskan banyak duit, de tamba dak jao kan urang tue jadi nyaman jwak la kaluk ade masala. coz untuk jadi PNS yang de tuntut kan gak S1 ajak.
    -kalok yang finish e pegawai mungkin memang harus de sesuai kan dengan perusahaan yang nak de tuju misal la uda kulia kelak la. jadi untuk jadi pegawai mungkin memang harus kulia de luar belitong n kerje e pun mungkin harus de luar belitong pulak.coz kaluk kerje de belitong ne ku rase kan lambat balik mudal e, hehehe .n kalok finish e de sinek mungkin harus siap la nahan kangen kan keluarge
    -sedangkan untuk yang nak jadi WIRA USAHA kayak e same la kan nok nak jadi pegawai harus de sesuaikan kan tujuan nak jadi pengusahe ape. dan untuk jadi pengusahe ne, pemerinta jwak siap ngbantuk kite de sektor permodalan, seperti Keredit Usaha Rakyat (KUR). kaluk nak jadi WIRA USAHA ne aku ngedukung la. kan sekarang ne lapangan kerje de belitong ne dak gilak ade ape agik idang kawan" nok baru tamat SMK, SMA kan nok tamat Kulia. jadi kawan" be lumbak" la jadi pengusahe agar belitong ne cepat maju e. yuk kite jadi melayu bangkit
     
    kaluk aku usa de tiru ye, coz kawan mikak ne cite" labe gile. finish aku setaun uda kulia/5 taun tamat SMK harus te kumpul duit lebe dari 300JT. duit e ade la gune e. tape c kaluk dapat, kaluk endak c aku dak kan setres. untuk dapat nyapai itu aku harus kerje lebe keras, jadi yang aku gunekan ukan agik utak ajak tape otot jwak e. sorry untuk yang endak tau ape kerje aku sekarang aku dak kan nyebut ape kerje aku coz aku takut riya. tape kite tingok la 4,5 taun ke depan ne ape nok beruba dari kawan mikak ne. kaluk mudal c sekarang aku gak ade sikit ilmu yang agis tesimpan de utak ne, kan sekitar2 imber optimis yang aku harap dapat mawak aku ke depan lawang ke suksesan amin!!!
    mitak du'e jwak ye

    Tidak ada komentar:

    Posting Komentar